Skärpedjupet är alltid likadant
Det är en allmän uppfattning att en vidvinkel har ett längre skärpedjup än ett tele.
Detta stämmer om man fotograferar från samma distans.
Men om man vill ha samma storlek av motivet på sensorn oavsett brännvidd, då måste man ändra sin distans
till motivet för att få samma skärpedjup.
Bakgrunden i sin helhet kan man dock inte påverka för den ändrar sig.
Jag har gjort en ovetenskaplig test med mina gamla manuella brännvidder 35, 50 och 85 mm.
Jag har fotograferat med min digitala Nikon D700 i fullformat och i raw och har inte bearbetat bilderna efteråt.
Bl 8 och ISO 800 på alla tre samt bordsstativ och trådutlösare.
En liten skillnad kan ses, men det beror på min manuella skärpeinställning som inte är helt exakt på så nära håll.
35 mm
50 mm
85 mm
.
Inlagt 2021-10-25 15:06 |
Läst 1577 ggr. |
Permalink




Mycket pedagogisk blogg. Det är därför som en mycket beskuren bild ser ut att vara tagen med teleobjektiv.
Ha en bra vecka
Bob
Tack ska Du ha, Bob! Och det är därför många tror att en Aps-C har större skärpedjup än en fullformat, när det är förstoringen som är anledningen. Rent tekniskt är skärpedjupet samma. Kul att Du gillar och förstå! Mvh Wolfgang
Det man nämligen måste blanda in i riktiga bilder, är perspektiv och avstånd. Ett vidvinkel med sin breda återgivningsförmåga kan ta med bildelement "från fötterna" till oändligt. Det kan inte ett tele, hur man än kränger sig. Vidvinklet ger alltså helt andra perspektiviska möjligheter, och en annan perspektivisk verklighet - och det är även därför som det ur denna praktiska fotografiska aspekt är dagens sanning att vidvinkel har ett stort skärpedjup, och tele ett litet. Det är något man lugnt kan hålla sig till.
Om man nu tar den erhållna vidvinkelbilden och klipper ut en liten ruta som motsvarar 135:ans bildvinkel, förstorar upp den, då ser det ut precis som 135:an - precis som Bob påpekar. Vad nu det har med praktisk fotografi att göra?
Så gott folk vi har hört detta sedan hedenhös - låt er därför inte luras av formaliserade kalenderbitare. Vidvinkel har ett stort skärpedjup och tele har ett litet skärpedjup.
Men varför nu detta mästrande svar? I min fotoklubb finns några medlemmar som fotograferar med automatiken och vet inte så mycket om, hur man påverkar skärpedjupet. Nu är det faktiskt så att man har nytta av den sanningen om man vill ha samma skärpedjup med olika brännvidder, nämligen om man vill ha en viss bakgrund. När Du fotograferar en skulptur framför ett hus och Du vill ha skulpturen och hela huset med, så tar Du en vidvinkel, men om Du bara är intresserad av skulpturen, då fotograferar Du den med en längre brännvidd från längre distans och då får Du bara en del av huset i bakgrunden, men med samma skärpedjup. Det är väl bra att veta! Att Du redan vet detta, kan Du väl vara glad för! Mvh Wolfgang
Peter D. här nedanför visar att det inte riktigt håller i praktiken. Dessutom är det en liten, liten grej för de verkliga konnässörerna. Tumregeln att vidvinkel har stort skärpedjup och tele litet är däremot mycket viktig information för nybörjarna att hålla sig till. Jag blir därför så innerligen trött på att denna praktiska lathund ständigt skall ifrågasättas. Detta poppar ju upp med jämna mellanrum år efter år, efter år.
Den gamla regeln som Du försvarar är gammalmodig och många tror på den. Faktum är att kombinationen av distansen till motiv och brännvidden som skapar skärpedjupet. Och med rätt brännvidd och rätt distans kan man påverka bakgrunden, om man till exempel vill ha någon himmel med eller inte.
Där ser man att det var riktigt av mig att ta till pennan!
Jag anser ju att många skall tro på denna praktiskt orienterade lathund - och jag tror att jag övertydligt har förklarat vad jag menar.
Peter, Du har en poäng där. Om man använder ett starkt teleobjektiv så förstoras ju bakgrunden rätt mycket och kommer närmare och då verkar den visuell oskarpare. Mvh Wolfgang
Tack ska Du ha, Martin, att Du är på min sida! :-) Om man förstår detaljer, så förstår man helheten! Mvh Wolfgang