Fridtjof Nansens "Fram"
Mitt gymnasium i Berlin hette "Fridtjof-Nansen-Schule" och vi läste en del om Nansen och hans försök att nå Nordpolen 1893.
"Fram" är ett skepp som byggdes på initiativ av Nansen och som blev det starkaste skeppet någonsin för att kunna motstå isen. Det var meningen att det skulle lyftas upp av isen istället för att krossas av den.
Nansen hade för avsikt att låta skeppet frysa in i isen och driva med isen till Nordpolen. Han misslyckades dock med att nå Nordpolen, men metoden fungerade och fartyget skruvades inte ned i isen.
År 1911 transporterade "Fram" den expedition som under Roald Amundsens ledning blev den som först nådde Sydpolen.
Skeppet finns i Oslo, och jag har kunnat gå ombord för att fotografera för några år sedan, vilket har varit min dröm sedan skoltiden!
Det är ett imponerande båtbygge. Fantastiskt att det blev testat fullt ut i polaris. Vi glömmer ofta hur avancerade båtar man kunde bygga redan på den tiden. Imponerande att de hade operation ombord.
Dina bilder speglar väl miljön i båten. Fint att du uppfyllde dina drömmar från skolan.
Ha en skön helg
Bob
Operationsinstrumenten ser hemska ut - speciellt bensågen.
(Jag har varit hemma hos en kompis som är insnöad på Nordenskiölds "Vega" och har sett en bit av det skrovet, biten helt perforerad av skeppsmask. "Fram" hade kanske inkorporerat en del lärdomar från "Vega".)
"Vega" i Bremerhaven.
"Vega" såldes till Skottland och förliste 1903 utanför Grönland och ligger kvar på havsbotten. "Frams" runda konstruktion kopierades sedan till sjöräddningsbåtar som fortfarande lär ha den sortens kontruktion.
Mvh Wolfgang
Är mycket intresserad av Frams öden och håller nu på att bygga en modell av Fram.
Men efter att sett bilder från Polarmuseet kan jag inte vilka färger skrovets sidor har. Rött, svart men sen ?
Vitt, grått eller ?
Tommy S.
Mvh Wolfgang