Ny test med Kentmere 400 och Adox Rodinal
Bilderna är fotograferade med gulfilter på Zeiss Sonnar 150 mm f/4 CF och Hasselblad 500 CM. Utan stativ.
Kentmere 400 är framkallad med Adox Rodinal 1+25 i 7,5 minuter och agitering var 30:e sekund.
Detta gav grovt korn, vilket syntes speciellt mot himmel, så det gäller att undvika bilder med himmel, tycker jag.
Kontrasten blev bättre med gulfiltret och med nämnda agitering. Jag använde en gammal spotmeter (Soligor) för att mäta ljuset.
Bilderna är justerade i Lightroom.
Inlagt 2024-04-30 09:53 |
Läst 1524 ggr. |
Permalink






Tack ska Du ha, Peter! Jag ska kopiera någon med himmel i mörkrummet för att kolla hur det ser ut! Mvh Wolfgang
Peter, nu har jag gjort en test med ett negativ som har himmel och fotograferat av det med en gammal Nikon micro 105 mm på min Z6. Närgränsen är 45 cm så jag fick beskära litet, men det är tydligt att kornen på himlen är bättre och jämnt fördelade. Jag borde skaffa mig ett modern makro med bättre närgräns istället.
Mmh!
En kornig struktur kan mycket väl bero på digitaliseringen. Även om framkallaren Rodinal också ger uttalad kornighet.
För att få en bra uppfattning om negativets korn så bör man antingen skanna med en professionell skanner som ger skärpa och hög upplösning. Eller fotografera av med ett skarptecknande macro-objektiv.
(Jag var nöjd med Kentmere 400 framkallad i D76 förrådslösning med agitering 1 gång per minut. Men det finns ju finkornigare filmer)
Mvh J O
Tack ska Du ha, Janne! Jag är glad för gulfiltret, det ger det lilla extra. Ja, scanningen kan påverka, jag ska kopiera i mörkrummet för att se. Mvh Wolfgang
Kul att du kan jobba i ett mörkrum med analogt på riktigt!
Gulfilter var väl mer eller mindre standard för landskapsfotografer när det begav sig.
Vita moln mot en blå himmel och sädesfälten som böja sig för vinden.
Jag tackar och bockar, Peter! Mvh Wolfgang