Malmö Stadion
Detta är södra läktaren av gamla Malmö Stadion fotograferad med Hasselblad, 150 mm, gulfilter, Kentmere 400, Adox Rodinal.
Inlagt 2024-05-01 01:22 |
Läst 1080 ggr. |
Permalink

Tidigare blogginlägg
- December 2025
- November 2025
- Oktober 2025
- September 2025
- Augusti 2025
- Juli 2025
- Juni 2025
- Maj 2025
- April 2025
- Mars 2025
- Februari 2025
- Januari 2025
- December 2024
- November 2024
- Oktober 2024
- September 2024
- Augusti 2024
- Juli 2024
- Juni 2024
- Maj 2024
- April 2024
- Mars 2024
- Februari 2024
- Januari 2024
- December 2023
- November 2023
- Oktober 2023
- September 2023
- Augusti 2023
- Juli 2023
- Juni 2023
- Maj 2023
- April 2023
- Mars 2023
- Februari 2023
- Januari 2023
- December 2022
- November 2022
- Oktober 2022
- September 2022
- Augusti 2022
- Juli 2022
- Juni 2022
- Maj 2022
- April 2022
- Mars 2022
- Februari 2022
- Januari 2022
- December 2021
- November 2021
- Oktober 2021
- September 2021
- Augusti 2021
- Juli 2021
- Juni 2021
- Maj 2021
- April 2021
- Mars 2021
- Februari 2021
- Januari 2021
- December 2020
- November 2020
- Oktober 2020
- September 2020
- Augusti 2020
- Juli 2020
- Juni 2020
- Maj 2020
- April 2020
- Mars 2020
- Februari 2020
- Januari 2020
- December 2019
- November 2019
- Oktober 2019
- September 2019
- Augusti 2019
- Juli 2019
- Juni 2019
- Maj 2019
- April 2019
- Mars 2019
- Februari 2019
- Januari 2019
- December 2018
- November 2018
- Oktober 2018
- September 2018
- Augusti 2018
- Juli 2018
- Juni 2018
- Maj 2018
- April 2018
- Mars 2018
- Februari 2018
- Januari 2018
- December 2017
- November 2017
- September 2017
- Augusti 2017
- Juni 2017
- Maj 2017
- April 2017
- Mars 2017
- Februari 2017
- Januari 2017
- December 2016
- November 2016
- Oktober 2016
- September 2016
- Augusti 2016
- Juli 2016
- Juni 2016
- Maj 2016
- November 2015
- Oktober 2015
- September 2015
- Augusti 2015
- Juli 2015
- Juni 2015
- Maj 2015
- April 2015
- Februari 2015
- Januari 2015
- 0000
Kategorier
- Bildjournalistik
- Intresse - Arkitektur
- Intresse - Barn
- Intresse - Bilddagbok
- Intresse - Bröllop
- Intresse - Gatufoto
- Intresse - Husdjur / Tamdjur
- Intresse - Konsertfoto
- Intresse - Konstfoto
- Intresse - Landskap
- Intresse - Macro
- Intresse - Mode
- Intresse - Mörkrum
- Intresse - Nattbild
- Intresse - Porträtt
- Intresse - Posering
- Intresse - Produkter
- Intresse - Reportage / Situation
- Intresse - Resefoto
- Intresse - Sport / Motorsport
- Intresse - Svart-vitt
- Intresse - Utrustning
- Intresse - Vilda djur
- Intresse - Växter, insekter, naturdetalj
- On Location
- Teknik - Färg
- Teknik - Makro
- Teknik - Montage
- Teknik - Mörkrum (analogt)
- Teknik - Mörkrum alt. teknik (analogt)
- Teknik - Sv/v

Det är en vacker vinkel du hittat på denna byggnad. Trädet sitter fint där.
Go natt
Bob
Tack ska Du ha, Bob! Jag har fotograferat den här vinkeln några gånger med min digitala kameran. Den norra läktaren kommer man inte att riva, men den södra som vetter mot John Ericssons väg ska rivas (obs! inget aprilskämt). Mvh Wolfgang
Det blev en stilig och stram komposition med läktarens och trädets mjukt böjda linjer som kontrasterar mot och ramas in av den raka stolpen till höger och barriären i nederkant. I mina ögon är läktarens arkitektur intressant och estetiskt tilltalande. Det är tur (?) att en del får vara kvar, men jag undrar hur ett halverat stadion kommer att se ut.
Hälsningar Sven
Tack så mycket, Sven! Den här läktaren är vackrare än den på andra sidan, men vi får se hur helheten gestaltar sig sedan.
Jag tyckte att himlen blev för grovkornig och fick tips här på fotosidan att fotografera av negativet istället för att skanna, vilket jag har gjort precis nu. I det nya inlägget kan man se en jämförelse mellan avfotografering och skanning. Jag har bara ett gammal makroobjektiv som kanske duger, men det finns moderna med bättre närgräns och skärpa. Mvh Wolfgang
Verkar ändå som att Rodinal ger ganska tydligt korn med den här filmen? Kornet i Pan 400 ska vara osynligt med en så liten bild från 6x6-neg och en vanlig utjämningsframkallare istället. Jag har precis kopierat en bild i stl 27x27cm på papper i mörkrummet, från Pan 400 och fotograferad med Hasselblad + 80mm. Kornet är i princip osynligt på bilden. Filmen framkallades i Adox D76. Även i digitaliseringen jag gjorde av negativet så är kornet mycket återhållsamt och syns inte förrän man drar upp storleken rejält.
Jag har sökt upp Din portfolio idag för att hitta inspiration, eftersom det var länge sedan Du har visat bilder på bloggen! Stort tack för att Du gillar min bild här! Uppskattas mycket!
Jag har haft diskussion om korn i mina senaste blogg, eftersom jag har inte varit nöjd med kornet i Kentmere 400 som har varit ojämnt och för stor. Jag fick tips att det kan bero på min Epson skanner som jag köpte för 17 år sedan, och det vore bättre att fotografera av negativet, vilket jag har testat nu och fått ett återhållsamt och vackert korn, vilket Du kan se i mitt senaste blogginlägg med det gamla Vattentornet i Malmö. Jag har framkallat i Adox Rodinal. Så jag är tacksam för Din information som visar att jag är på rätt väg. Mvh Wolfgang
Jag är väldigt lite på fotosidan numera. Använder i stort sett bara portfolion, och bloggar gör jag inte längre. Kollar bloggar bara sporadiskt, som idag t.ex. Jag tror inte Rodinal är ett jättebra bra alternativ om man vill ha finkorniga bilder med Kentmere Pan 400. Tror framkallaren här har större betydelse då det ser kornigt ut även i den avfotograferade filen. Men den sista du visar i senaste inlägget var ändå lite bättre vad gäller det. Har själv använt (Adox) D76 till ca 50 120-filmer Kentmere Pan 400 sen i höstas, och har i dom filmerna aldrig upplevt så markerat korn som i bilderna du visar här. Jag tror däremot att Rodinal fungerar bättre med 100 ISO-filmer. Funkade utmärkt med Plus-X när den fanns t.ex. Jag lade upp en bild på helgens alster från Öland på skoj för att du ska kunna jämföra. Länk här: https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/392533/3943309.htm Fotad med Hasselblad och Pan 400 framkallad i Adox D76 1+1 och digitaliserad fil. Närmast osynligt korn även i denna digitaliserade fil, trots att det brukar bli tydligare korn då än när man kopierar i mörkrummet (även med kondensorapparat). Mörkrumkopian från kondensorapparat av denna är 27x27cm och kornet syns inte alls. Jag får ta till lupp för att över huvud taget kunna skönja det.
Jag lade upp bilden i stl 1024x1024 men fotosidan skalar tyvärr ner i albumen så det går inte se bilden i den storleken. Men i 1024x1024 kan man skönja lite svagt korn ändå, fast mindre än i din senaste avfotograferade fil. Men att fotografera av med digitalkamera är nog det bästa sättet för att få bästa återgivning, såvida man inte har en högklassig fimscanner.
Jag lade upp bilden i stl 1024x1024 men fotosidan skalar tyvärr ner i albumen så det går inte se bilden i den storleken. Men i 1024x1024 kan man skönja lite svagt korn ändå, fast mindre än i din senaste avfotograferade fil. Men att fotografera av med digitalkamera är nog det bästa sättet för att få bästa återgivning, såvida man inte har en högklassig fimscanner. Det är nog så också med Rodinal att kornet egentligen inte blir större, utan det är accutansen (kantskärpan i kornet) som blir tydligare med Rodinal. Och därmed syns kornet mera också. Men med utjämningsframkallare som D76 blir det mjukare kanter på kornet och då upplevs det som mindre tydligt för ögat. Lite mjukare blir det också när man fotograferar av med digitalkamera, i jämförelse med en scanner som klarar av att återge korn. Likaså blir det mjukare och behagligare (inte så vasst) när man kopierar bilden i mörkrummet. Digitaliseringen gör det vassare.
Tack så mycket, det är en fantastisk bild!
Tack igen! Nu har jag en bruten flaska Rodinal och en obruten, så de får jag nog spara för 100 ASA-filmerna.
Sedan har jag en Ilfotec DD-X som lär vara bra för Delta-filmerna och som jag ska testa även med Kentmere 400 med. Eftersom jag fotografera i närmiljö, så kan jag upprepa försöken, när jag har misslyckats med en film.
Jag har även börjat i mörkrum igen. Vi har ett fint i min fotoförening.
Jag ska notera Adox D76.
Det är ett äventyr med den analoga tekniken som är spännande! Mvh Wolfgang
Kul att du fortsätter med analogt och mörkrum, det är något helt annat än både det digitala, men även analogt med digitalisering. Adox har gjort en uppdatering av D76, den första på över 50 år tror jag. Den fungerar lika bra och ger samma resultat (i vart fall inte sämre) ochvtiderna är desamma. Skillnaden är att den anpassats att klara EU:s kommande miljödirektiv, där den tidigare gamla D76 inte kommer kunna nå upp till dom kraven. Den nya är miljövänligare och jag tror inte den innehåller varken metol eller hydrokinon utan framkallningsämnen som är mycket skonsammare mot både oss och naturen. Pulvret dammar inte heller när man tömmer påsen, det är fastare och mera granulerat, så man slipper andas in något vid tillredningen. Jag har använt den nu till de senaste 10 filmerna Pan 400 och den fungerar precis som den gamla D76 klassikern.
Tack ska Du ha för alla råd! Mvh Wolfgang